Teknoloji

Beyin göçünü tersine çeviren koridor! Dünya devlerinden Türkiye’ye…

Türkiye’nin teknoloji girişim ekosistemini oluşturmak amacıyla kurulan Bilişim Vadisi’nde 502 şirket faaliyet gösteriyor.

İstihdamı 7 bini aştı. Adı daha çok yerli ve milli otomobil projesi TOGG ile anılsa da, dört teknoloji geliştirme bölgesine yayılan Bilişim Vadisi şirketleri, 100 milyon doları aşan ihracat performansına ulaştı. Bilişim Vadisi Genel Müdürü A. Serdar İbrahimcioğlu, hangi hayalle yola çıktığı sorusuna net bir yanıt veriyor: “Mühendislik açısından beyin göçüne çözüm bulmak, tersine beyin göçünün temeli olmak.”

400 MİLYON FON

A. Serdar İbrahimcioğlu, Bilişim Vadisi projesinin 2019’dan bu yana kat ettiği yolu ve bundan sonra teknoloji ekosistemi yaratma hayalinin nereye varacağını Hürriyet’e anlattı. Vadi’nin ilk andan itibaren bir mega koridor programının kurgusu olduğunu söyledi.

Bu koridorun şu anda dört ayağı var. İzmir batı ucunda yer almaktadır. Doğuda Kocaeli ve İstanbul ile devam eden sınır Bakü’de son buluyor. A. Serdar İbrahimcioğlu, “Bu ağa yeni hatlar eklenecek” diyerek şu bilgileri verdi: “Bu aslında bir şebeke yönetim modeli. Güç verimliliği, oyun ve çip teknolojileri, mobilite ve elektronik bileşenler gibi alanlara odaklanmıştır. Teknoloji girişimcilerine üç imkan sunuyoruz; fiziksel çevre, finansal güçlendirme ve entelektüel kaynak. Toplamda 300 bin metrekare inşaat alanına ulaştık. Bilişim Vadisi Girişim Sermayesi Yatırım Fonu ile 400 milyon TL takviye sağlayacağız. Bu yıl kaynağı bitiriyoruz. 25 şirkete yatırım yaptık. Yıl sonuna kadar 50 firmaya ulaşacağız. Entelektüel tarafta, Fransa merkezli bir teknoloji eğitimi sağlayıcısı olan Ekol 42 ile bir anlaşma yaptık. 740 aktif öğrencisi vardır. Burada staj programları var. Buradaki firmaların yetenek ihtiyaçları da karşılanıyor.”

SIRADA MAKEDONYA VE ALMANYA VAR

Mega Teknoloji Koridoru’nun yeni ayakları olacağını söyleyen A. Serdar İbrahimcioğlu’nun planı, bu ayakları bir an önce devreye sokmak. Bunu şöyle özetledi: “Azerbaycan, Orta Asya’ya açılan koridorun kapısıdır. 10 Türk firmasını oraya götürdük, 2025 sonunda 50 olacak. Teşvikler verilecek. Şimdi Makedonya’nın başkenti Üsküp’te koridora bir kapı açacağız. Ardından Almanya gelecek. Şu anda görüşme halindeyiz. Orada mobilite entegrasyonuna odaklanacağız. Özellikle araba yan sanayi firmalarını yakalamak için orada teknolojik girişimlerde bulunacağız. Elektrikli araçların geleceğini kesecek firmalar burada yer alacak. Singapur takip edecek. Singapur’da fintech teknolojilerine de odaklanacağız. Singapur Yatırım Ortaklığı ile anlaşma yaptık.”

İŞTE SONUCA GÖÇTE UMUT TAŞIYAN ÜÇ ÖRNEK

A. Serdar İbrahimcioğlu’nun Bilişim Vadisi’nden beklentisi sadece yüksek ticaret hacmi ile sınırlı değil. “Beyin göçünün duygusal değil mekanik kısmını çözmek için çalışıyoruz. Tersine beyin göçünü önemsiyoruz. İyi örnekler var. Bunları artıracağız diyen A. Serdar İbrahimcioğlu’na göre Bilişim Vadisi ile kurulan teknoloji ekosistemi, genç yeteneklere aradıkları gelişim yolunu da gösteriyor.

MERCEDES’İ BIRAKIP VADİYE GELDİ

Bilişim Vadisi girişimcilerinden Taha Uluhan Almanya doğumludur. Makine mühendisliğinin ardından Stuttgart’ta Teknoloji ve İnovasyon Direktörlüğü’nde yüksek lisansını tamamladı. 23 yaşında Mercedes’in Ar-Ge Müdür Yardımcısı olarak atandı. Ardından projesini Bilişim Vadisi’ne taşıdı. Kurduğu niocycle; Elektrikli araçlardaki kritik sorunların giderilmesi için çalışmalar sürüyor. Lityum iyon piller için hammadde üretimi noktasında Türkiye’nin ihracat oranını artırmayı hedefliyor.

MOBİLİTEDE FARK YARATIYOR

Ayhan Önal, Almanya’da kurduğu beeNeo adlı şirketini Bilişim Vadisi’ne taşıdı. 2003 yılından bu yana otomotiv ve havacılık sektörlerinde mühendislik çözümleri geliştiren beeNeo, Ar-Ge faaliyetlerini Bilişim Vadisi’nde yürütmektedir.

Kurucusu Ayhan Önal, Almanya’da mühendislik okudu. beeNeo, özellikle mobilite, gömülü sistemler ve donanım düzeyinde programlama alanında yenilikçi çözümler geliştiren bir kuruluştur.

HARVARD’DAN UÇAN ARABA YAPIMI

Lisans eğitimini ABD’de State University’de yapan Eray Altunbozar, Harvard’da master yaparken AirCar projesini hayata geçirmek için Bilişim Vadisi’ne geldi. Burada Ar-Ge çalışmalarına devam eden girişimci, dünyada uçan araç kullanımına ilişkin düzenlemeler tamamlandığında AirCar ihraç ederek Türkiye’nin ekonomik ve teknolojik bağımsızlığına katkı sağlamayı hedefliyor.

2023 ARTIK YIL

A. Serdar İbrahimcioğlu’nun verdiği bilgiye göre proje kapsamında 502 firma 100 milyon doları ihracat olmak üzere 150 milyon dolara satılıyor. Buna TOGG vs dahil değil” diyen A. Serdar İbrahimcioğlu, “Bu yıl büyük firmalar da devreye girecek. 2023 artık yıl olacak. 2025’te 10 kat büyümeyi hedefliyoruz. 1,5 milyar dolarlık ticaret hacmine ulaşacağız” dedi.

KAYNAK: ÖZGÜRLÜK

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort